V prvem delu ultimativnega vodiča za nakup BMW serije 3 E46 sem opisal najpogostejše napake na motorju, v drugem delu pa napake na podvozju, pogonskem sklopu in elektroniki. Ostaneta nam samo še karoserija in notranjost, katerima se bom posvetil v tretjem delu.
1. KAROSERIJA
Kljub pocinkani pločevini so E46 podvržene koroziji, kar ni nič čudnega, saj so najstarejši primerki stari že 16 let. Gre za rjavenje na standardnih mestih, kjer se zadržujeta umazanija in vlaga, na zdravih primerkih pa je ta mesta z enostavnimi postopki možno zaščititi in preprečiti nastanek rje. Govoril bom o PREVENTIVI. Že rjava mesta je najprej potrebno sanirati, šele nato se poslužujte postopkov za zaščito karoserije pred korozijo.
a) Standardna mesta rjavenja so naslednja:
- Pragovi – E46 ima na spodnjem delu karoserije nameščene plastične pragove, pod katerimi se nabira umazanija, ki nase veže vlago. Nabiranje umazanije je še posebej intenzivno na stiku pragov s prednjo kolotečno plastiko, ki sega še cca. 50cm proti zadku avtomobila in preprečuje odtekanje umazanije. Na tem mestu sem pri večih E46 odstranil za dobri dve pesti blata na vsaki strani. Odstranitev plastičnih pragov ter prednjih kolotekov za potrebe čiščenja toplo priporočam vsaj enkrat na dve leti. Pragove pametno zaščititi s krown oljem, ki skrbi za dolgotrajno zaščito.
Slika 1: Rja na spodnjem delu pragov pri dvižnih podstavkih.
Slika 2: Rja pri pritrdilnem čepu, kjer se nabira umazanija in posledično vlaga.
- Zadnji blatniki – rjavenje se pojavi na obrobah. Te imajo zafugirane robove, ki se zaradi udarca ali valjčkanja blatnikov lahko poškodujejo, fuga poči, posledično se v razpokah zadržuje voda, ki sčasoma povzroči rjavenje. Redno pranje je zelo koristno, poleg tega vam ne bo vzelo veliko časa, saj se s prsti zlahka seže za rob in s pomočjo vodo odplakne vso umazanijo. Toplo priporočam zaščito z voskom (Wurth, Dinitrol).
Slika 3: Rjavenje na obrobi zadnjega blatnika. Takšna rja nakazuje rjavenje tudi na pragovih.
Slika 4: Rja na zadnjem blatniku.
- Prednji blatniki – rjavenje prednjih blatnikov je redkejše, največkrat se pojavi pri vozilih uvoženih iz Nemčije, kjer so pozimi bolj soljene ceste. Kolotečne plastike segajo v rob blatnika, tako da temeljito čiščenje zahteva njihovo ostranitev. Tako kot pri zadnjih blatnikih, je tudi tukaj priporočena zaščita z voskom.
Slika 5: Hudo rjavenje prednjega blatnika.
- Vrata – tudi vrata so izpostavljena rjavenju. Največkrat se to pojavi na spodnjem robu prednjih vrat ter na zadnjih vratih ob pokončnem robu. Preverite, da odtočni kanali niso zamašeni. Najdete jih na spodnjem robu in sicer dva kanala na vsakih vratih. Skozi te kanale lahko v notranjost vrat našpricate vosek, nato pa še krown olje. Še boljši način je odstranitev vratnih tapet ter protiprašne izolacije, saj bo nanos enakomernejši ter natančnejši. Ta postopek je koristen tudi zato, da se preveri in preventivno zatesni protiprašno izolacijo, vendar o tem v nadaljevanju.
Slika 6: Rjavenje robu sprednjih levih vrat.
Slika 7: Notranja stran sprednjih levih vrat.
- Pokrov motorja – rjavenje se pojavlja na robovih zaradi zadrževanja vode na vrhu žarometov, kjer je gumijasto tesnilo. Pojav je še pogostejši na vozilih s pranjem žarometov, ki za čiščenje uporablja vitreks, slednji pa je zelo koroziven. Pranja žarometov se zato poslužujte le takrat, ko je to nujno, poleti pa namesto vitreksa uporabljajte vodo. Notranjost pokrova motorja zaščitite z voskom in krown oljem. Rjavenje se pojavlja tudi na spodnjem robu pokrova motorja pod masko zaradi vlage, ki se zadržuje na vrhu ravnega dela prednjega odbijača. Poskrbite, da bo po pranju obrisan tudi ta del.
Slika 8: Rjavenje notranjega robu (nad levim žarometom) odprtega pokrova motorja.
- Pokrov prtljažnika – rjavenje se pojavlja okoli letvice za osvetlitev registrske tablice. Med letvico in pokrovom prtljažnika je penasto tesnilo, ki sčasoma preperi, posledično v letvico vdre vlaga in se tam zadržuje dlje časa. Na svojih vozilih sem vdor vlage preprečil tako, da sem spoj zafugiral s tesnilno maso (Dinitrol). Zatesnitev z vidika morebitne potrebe po odstranjevanju letvice ni sporna, saj je elektronika v njeni notranjosti neproblematična, razen če vanjo pride voda in povzroči korozijo kontaktov. To pa se z zatesnjeno letvico ne bo nikoli zgodilo. V primeru, da bi bilo potrebno ličanje, se lahko barva kar preko omenjene tesnilne mase, ali pa se takrat fugo odstrani. Obenem je koristna zaščita z voskom ter krown oljem ter čiščenje dveh odtočnih kanalov na spodnjem robu prltjažnika. Za boljši dostop se lahko odstrani luči ter notranjo oblogo s kaseto za orodje.
Slika 9: Pojavljanje rje pri letvici za osvetlitev registrske tablice.
- Prostor za akumulator (prtljažnik) – večina E46 ima akumulator v prtljažnem prostoru. Prvovgradni akumulator ima na vrhu odprtino, v katero se vstavi cevka, ki služi odvajanju hlapov iz akumulatorja. Če se odsluženi akumulator nadomesti s takšnim, ki te odprtine nima, ali pa pri menjavi pozabite priklopiti cevko, bodo korozivni hlapi ujeti v prtljažnem prostoru, kjer bodo povzročili rjavenje.
Slika 10: Rjavenje (spodnji desni kot slike) v prostoru za akumulator. Na sliki je vidna tudi omenjena cevka (sive barve) za odvajanje hlapov.
Splošen nasvet je temeljita zaščita vozila s voskom na vseh kritičnih mestih ter zaščita celotnega vozila s krown oljem, ki jo v Sloveniji opravlja že kar nekaj ponudnikov.
b) Ostale napake karoserijskih delov so:
- Letvica osvetlitve registrske tablice – glej “rjavenje pokrova prtljažnika”. Okvara je posledica preperelega tesnila in vdora vode. Priporočam tesnenje s tesnilno maso (Dinitrol). Letvico, v kateri so kontakti že razpadli, je potrebno nadomestiti z drugo.
Slika 11: Škoda, ki jo v letvici za osvetlitev registrske tablice povzroči voda.
- Bledenje/rumenenje svetlobnih teles – temu so podvrženi zlasti bočni smerniki ter zadnje notranje luči. Začasna rešitev je poliranje in lakiranje, trajna pa menjava. Zaradi peskanja in sonca porumenijo tudi stekla žarometov, ki jih je mogoče učinkovito spolirati, sicer pa je tudi menjava enostavna, saj so stekla pri večini E46 pritrjena preko zatičev (le pri facelift coupe in cabrio so stekla lepljena na ohišje). Zraven se obvezno menja tudi tesnila, da se prepreči rosenje.
Slika 12: Zbledele prednje luči.
- Napihovanje okenskih letvic na vratih – najbolj izrazito pri gumijastih črnih letvicah pri vozilih s štirivaljnim motorjem. Zraven vzvratnega ogledala se letvice začnejo napihovati, kar je posledica nastajanja vodnega kamna. Do določene mere je letvico možno popraviti tako, da se s tankim izvijačem odstrani vodni kamen. Poskrbite, da bo letvica takrat suha in vodni kamen se bo kar vsul ven. Na koncu z dlanjo stisnite letvico skupaj in izgled bo 80% popravljen. Pri kromiranih letvicah (standardna oprema pri šestvaljnih motorjih in doplačilo pri štirivaljnih) je pojav drugačen, saj so letvice kovinske in se ne napihnejo, jih pa lahko dvigne iz ležišča. Enako velja za shadowline letvice (standardna oprema pri vozilih z M Sportpaketom). Edino 100% popravilo je menjava letvic.
- Madeži na steklih ogledal – rjavi madeži na robovih stekel ogledal so posledica zadrževanja vode v ohišju ogledala. Poskrbite, da bodo ogledala po vsakem pranju suha.
Slika 13: Rjavi madeži na ogledalu.
2. NOTRANJOST
Notranjost je pri E46 med kvalitetnejšimi, prisotnih je le nekaj manjših napak:
- Odstopanje blaga na stropu – največkrat na prednjih A stebričkih ter zadnjih C stebričkih. Rešitev je lepljenje s tapetniškim lepilom (pazite, da lepilo ne pride skozi blago) ali menjava z novim stebričkom.
Slika 14: Odstopanje blaga na C stebričku.
- Luščenje sredinske konzole – sredinska konzola ter predalčki pod klima enoto imajo gumijasti premaz, ki se z leti omehča in postane občutljiv na praske, lahko pride do luščenja. Možne so tri rešitve. Najmanj zahtevni bodo gumijasti premaz odstranili v celoti, možno je popravilo s Plastidipom, najzahtevnejšim pa ostane menjava z novim delom.
Slika 15: Poškodovana sredinska konzola.
- Zamakanje v notranjost – posledica odlepljene protiprašne izolacije na vratih. Opazi se po vlažnih spodnjih straneh predpražnikov. Učinkovito sušenje zahteva odstranitev tepiha. Morebitno zamakanje je potrebno sanirati čimprej, da se prepreči razvoj plesni in nadležnega smradu, razpadanje pene v tepihu ter hudega rosenja stekel kadar dežuje. Omenjena protiprašna izolacija z leti odstopi, lahko pa je to tudi posledica nekvalitetnih popravil v preteklosti (menjava stekla, mehanizma za dvig stekel). Nekateri “mojstri” gumijasto maso pogrejejo, s čimer aktivirajo lepilo, vendar to drži le nekaj dni, potem pa ponovno odstopi. Edina kvalitetna rešitev je ponovno tesnenje z butilnim trakom (Forch, 3M). Pri tem je potrebno staro lepilno maso v celoti odstraniti in paziti, da se penasta protiprašna izolacija ne strga, sicer je potreben nakup nove. Vrata temeljito očistite z alkoholom, nalepite butilni trak po celotnem obsegu, pogrejete in pritrdite protiprašno izolacijo. Kvalitetno popravilo bo zdržalo vsaj 10 let.
Slika 16: Delno odlepljena protiprašna izolacija (sicer za potrebe popravila). V kolikor se spodnji rob zaščite odlepi, bo v notranjost vdrla voda.
- Strgano tesnilo vrat – to je bolj posledica neprevidnega izstopanja in vstopanja v vozilo. Pri limuzini in touringu stane novo tesnilo okrog 40eur, pri coupeju in cabriu pa je cena 10x višja. Ja, prav ste izračunali, okrog 400 eur stane tesnilo, ki ima vgrajene senzorje za steklo, da se le-to ob potegu kljuke spusti in omogoči odpiranje vrat. V nekaterih primerih je možno popravilo s kvalitetnih lepilom za lepljenje tekočih trakov, drugače pa vam preostane samo menjava. Strošek, ki sem ga navedel, imejte še posebej v mislih, ko boste kupovali coupe ali cabrio E46 in opazili strgano tesnilo.
Slika 17: Strgano tesnilo, ki je v paru “vredno” več kot minimalna slovenska plača.
POVZETEK
S tem zaključujem pregled nad najpogostejšimi napakami, na katere morate biti pozorni, kadar kupujete BMW serije 3 E46. V kolikor je vaš izraz takšen …
… nikar ne skrbite. Vodič ni namenjen poveličevanju znamke oziroma modela, pač pa predstavlja pomoč pri nakupu, zato je njegov namen, da zajema prav vse pomankljivosti. Večino napak je možno preprečiti, zato svetujem preventivo takoj po nakupu rabljenega vozila, da bo kar se da dolgo ostalo v odlični kondiciji. Zaščitite karoserijo pred rjo, poslužite se trikov za preprečitev okvar, kakšno stvar zamenjajte preventivno. Ob nakupu je na strani koristno imeti vsaj 2.000eur za popravila. Naj še enkrat omenim, da so v vseh treh delih vodiča zapisane statistično najpogostejše napake, o katerih poročajo uporabniki s celotnega sveta. Izraz “pogosta napaka” ne pomeni, da bo napaka prisotna na vseh vozilih. Med leti 1998 in 2006 je bilo izdelanih malenkost manj kot 4 milijone BMW serije 3 E46. Napaka, ki je prisotna na enem od desetih izdelanih avtomobilov, bo pri proizvodnji takšnega obsega pomenila, da bo hibi podvrženih 400.000 vozil. Roko na srce, E46 ne sodi med najkvalitetnejše BMW-jeve modele, vendar se oddolži z odličnimi voznimi lastnostmi ter krasno večno obliko, ki kljub starosti deluje sveže in je na dobri poti, da bo nekoč postala klasika.
Povezava do ostalih dveh vodičev o seriji 3 E46:
ULTIMATIVNI vodič: Nakup serije 3 E46 – najboljši ali najslabši BMW – 1. del
ULTIMATIVNI vodič: Nakup serije 3 E46 – 2. del