In pri koraku mislim zares samo korak. Hibridna tehnologija sicer hitro napreduje, vendar je trenutno še v povojih. Najprej se vrnimo nazaj k našemu testnemu primerku – prvemu bavarskemu SUV-ju s hibridno tehnologijo: BMW X5 xDrive40e. Zakaj hibrid? BMW namerava v naslednjih letih z električnim srcem obogatiti vse modele, od športnih terencev, do roadsterjev in limuzin. xDrive40e je imel le to čast, da je skupaj z BMW i3 in i8, ter BMW 330e in 225xe med začetniki nove podznamke BMW iPerformance.
Čeprav ima oznako 40e, to ne pomeni, da pod pokrovom skriva 4.0- litrski motor. Njegov prisilno polnjen mlinček je 2.0-litrski štirivaljnik z 245 konjskimi močmi in 350 Nm navora. Vendar slednji ni sam: na pomoč mu priskoči še električni motor s 113 KM (83 kW) in 250 Nm navora, njuna skupna zmogljivost pa znaša 313 konjskih moči in 450 Newton metri maksimalnega navora.
V enem samem tednu uporabe vozila me je navdajalo veliko različnih čustev, vendar je končna ugotovitev jasna. Brez ljudi, ki se odločajo za takšna vozila, ne bi bilo napredka, ki bo s seboj prinesel modele, ki bodo bolj prijazni povprečnemu uporabniku. Tako kot vsa tehnolgija do zdaj, od mobilnikov, prenosnih računalnikov in televizorjev, ki so bili od začetka izjemno dragi, potrošni in težki, mora tudi električna mobilnost skupaj z litij-ionskimi baterijami, ki zasedejo velik del – 150 litrov – prtljažnega prostora (slednji pri 40e znaša 500 l) s kapaciceto 9,2 kWh – čez razvojno fazo, da bodo baterije nekoč manjše, lažje in predvsem – omogočale daljši domet.
Verjetno se nam bo čez leta zdelo smešno, vendar danes X5 samo na električni pogon, po uradnih številkah, premore do 31 kilometrov dometa. No, mene je seveda zanimalo, kaj to pomeni v realnem svetu. Ugotovitev? Ob vožnji po obvoznici s približno 90 km/h mi je uspelo narediti 27 kilometrov s povprečno porabo 23,3 kWh/100km, dokler se ni pri šestih odstotkih baterije program MAX eDRIVE izklopil in nadaljeval varčni konfiguraciji. Pa saj ni tako slabo, kajne? V vsakem primeru je takšen način primeren le za krajše relacije, glavni namen elektromotorja v tem vozilu pa je seveda skupno delovanje AUTO eDRIVE, s katerim ima mestni terenec z 2305 kilogrami spoštovanja vredne pospeške 6,8 sekunde do stotice in povprečno skupno porabo bolj na nivoju dizla.
Po pozitivnih občutkih ob precej realnem dometu pa je bilo treba poiskati polnilnico, zaradi katerih so električna vozila in hibridi še kako daleč od nemotene vsakodnevne uporabe -na Petrolih obstajata dve različni polnilnici – prva z 22,0 kW in druga, takšna ki jo najdete na avtocestnem križu: s 43,0 kW za Type2 kabel, ki ga uporablja naš hibrid. Za slednjo potrebujete Petrolovo plačniško kartico (ki jo po pošti dobite šele po nekaj tednih) ali pa posebno kartico za 10 €, ki jo lahko koriste za štiri polnjenja. Večje težave so se pojavile le na Petrolu na Celovški s polnilnico 22 kW in dvema parkirnima prostoroma, ki sta bila, na mojo žalost, kar nekajkrat zasedena – in to z “navadnimi” vozili, katerih lastniki po vsej verjetnosti dnevno parkirajo tudi na prostorih za invalide… Na takšnem priklopu v vsakem primeru potrebujete približno tri ure, da je baterija skoraj polna, najhitreje pa se bo vaše električno čudo v Ljubljani napolnilo na polnilnicah pri Kristalni Palači ali pa na Petrolu – Barje. Preizkusila sem tudi tisto pri Interspar Vič in v Cityparku, ki sta sicer najbolj praktični (saj se lahko med polnjenjem odpravite po opravkih), vendar sta tudi med najbolj šibkimi z 11 kW (oziroma 3,7 kW na navadni TypeF vtičnici). Pri obeh obiskih sem naletela na vozili, ki sta se že polnilni na Type2 priključku (KIA Soul in BMW i3), kar je pomenilo, da je meni ostala le navadna, hišna vtičnica.
Še ena, za hibride do sedaj precej nenavadna lastnost, je njegova nevpadljivost. X5 xDrive40e se brez težav zlije z okolico, na dejstvo, da je hibrid poznavalca opozori le dodatna odprtina za polnjenje na sprednji levi strani, ter nekaj oznak (eDrive in xDrive40e). Veliko ljudi se je ob polnilnici, kjer se je testni 40e polnil, ustavilo in nejeverno opazovalo čudo tehnologije, za katerega niso vedeli, da sploh obstaja. Ob polnjenju v CityParku pa se mi je celo zgodilo, da je gospod, lastnik sosednjega vozila na polnjenju – Kie Soul – pristopil k meni, in me z veliko nejevolje prosil, če lahko svoj avto parkiram kam drugam. Ob obrazložitvi mi sprva ni verjel, po podrobnejšem prikazu odprtine za polnjenje pa je končno ugotovil svojo zmoto in se opravičil za svoj jezen pristop.
Tudi v notranjosti ima terenec tipične lastnosti vsakega drugega F15 X5, sprememba je le eDrive gumb pod klasičnimi gumbi za Eco Pro, Comfort in Sport vožnjo, eDrive meritve in prikazi v potovalnem računalniku, napisi na pragovih vrat ter ponekod drugje. Testni xDrive40e se je sicer kar bohotil od dodatne opreme. Pure Exellence oprema zunanjosti in notranjosti z Nappa usnjem v Ivory White, komfortnimi sedeži, Bang & Olufsen ozvočenjem za 4.724,00 € in panoramsko streho je oddajala občutek ekskluzivnosti in prostornosti. Za pomoč pri vožnji je na voljo kamera za celostni pogled, Head-Up projektor, radarski tempomat in pomoč pri menjavi pasu, zaradi katerih se je iz začetne cene modelne različice 75.100,00 € slednja povzpela na razkošnih 108.786,00 €.
SPECIFIKACIJE: – Bencinski Motor Valji/ventili: 4/4 Delovna prostornina: 1.997 ccm Hod/vrtina bata v mm: 90,1/84,0 Nazivna moč v kW (KM): 180 KW (245 KM) Maks. navor: 350 Nm/1,250-4,800 Kompresijsko razmerje: 10,0 – Elektromotor Nazivna moč v kW (KM): 83 KW (113 KM) Maks. navor: 250 Nm/0-3,170 =Skupaj Nazivna moč v kW (KM): 230 KW (313 KM) Maks. navor: 450 Nm ———————————————————- Največja hitrost: 210 km/h Pospešek: 6,8 od 0-100 km/h Masa praznega vozila: 2.305 kg -Kolesa Dimenzije spredaj: 255/50 R19 Dimenzije zadaj: 255/50 R19 -Poraba Poraba elektrike:15,4-15,3 kWh/100km Kombinirana: 3,4-3,3l/100 km Emisije CO2: 78-77 g/km Posoda za gorivo: 85 l Kapaciteta baterije: 9,2 kWh -Mere Dolžina: 4886 mm Širina [z ogledali]: 1938 [2184]mm Višina: 1762 mm Medosna razdalja: 2933 mm |
Čas je denar in denar je čas. Materialne dobrine si kupimo z urami našega življenja. Če imate torej dovolj pod palcem, da si takšno vozilo lahko privoščite pomeni, da je vaš urnik verjetno precej natrpan, verjetno vas po dolgem delavniku doma čaka tudi družina. Seveda bo hibridno ali električno vozilo trenutno kupil nekdo, ki je že ozaveščen o posebnostih, ki jih lastništvo takšnega vozila prinaša. Na pamet naučene lokalne polnilne postaje, sama logistika polnjenja (ki traja nekaj časa in si delo verjetno vzamete s seboj na kraj polnjenja), dejstvo, da morate imeti doma nek bližnji priključek, na katerega je X5 “prisesan” čez noč… in tukaj postane velika težava, če se, tako kot velik odstotek Ljubljančanov, znajdete s stanovanjem v bloku. Tudi če imate garažno hišo, skupne elektrike seveda ne smete kar koristiti. Posledično je potrebno veliko koordinacije in dogovarjanja za možnost postavitve polnilne postaje ali vsaj uporabe skupne elektrike proti plačilu? V vsakem primeru je zadeva vse prej kot “mala malica”- zaenkrat.
Čeprav čez noč moj X5 xDrive40e ni bil napolnjen, pa je po nekaj dneh privajanja vse postalo lažje. V roki sem že imela vse kartice različnih ponudnikov polnilnic, vedela sem točno, kje se polnilnice nahajajo in življenje je postalo bolj enostavno. Tudi vožnja v SAVE (tretji možnosti vožnje eDrive) z le bencinskim motorjem in porabo od 10-11 l/100km ni bila tako potratna, kot bi človek predvideval, to pa predvsem zato, ker se je, ob hitrejšem in bolj dinamičnem pospeševanju, še zmeraj po potrebi zbudil električni motor. Ob povsem normalni, za odtenek bolj umirjeni vožnji, sem v 30 kilometrih v SAVE opciji napolnila približno 25 odstotkov baterije.
Dejstvo je, da med polnjenji podzavestno spiješ trikrat več kave kot prej in zaužiješ kakšen petrolov rogljiček več, pa se na življenje s hibridom lahko marsikdo v nekaj tednih dodobra privadi.
Zastojn polnjenje? Zaenkrat večinoma še, kmalu – ob izpopolnjeni infrastrukturi (tako obljubljajo na Petrolu) in povečanem številu takšni vozil pa bodo polnilnice na voljo proti plačilu – z izjemo tistih v nakupovalnih središčih, kjer boste denar tako ali tako porabili drugje.
Zakaj bi se odločili za hibridni X5, če je za podobno denarno vsoto (za 75.650,00 €) lahko vaš dizelski X5 xDrive40d? Odgovor je enostaven. xDrive40e ni le še eden v vrsti zmogljivih bavarskih SUV. Je pionir, začetnik svoje vrste, ki še zmeraj ohranja filozofijo dinamične vožnje, le da je ta nekoliko bolj okolju prijazna… in to bo za mnogo kupcev dovolj.
Spoštovani,
s problematiko na Petrolovem bencinskem servisu na Celovški cesti v Ljubljani smo seznanjeni. V kratkem bomo obstoječo 22 kilovatno (kW) polnilnico zamenjali s hitro 50 kW DC in 43 kW AC polnilnico, ki bo postavljena na svojem otoku z dvema pripadajočima parkirnima mestoma namenjena izključno polnjenju električnih vozil.
Poleg tega bi dodal še, da Petrolovo plačilno kartico elektromobilnosti prejme uporabnik v roku enega tedna od dne prejema pravilno izpolnjene pristopnice pri Petrolovem oddelku Podpora uporabnikom.
V primeru dodatnih vprašanj se lahko na nas obrnete tudi preko sistema Povej Petrolu (www.petrol.si/povej).
Lep pozdrav,
Luka Strnad Peterca
Razvoj energetike in okolja
Petrol d.d., Ljubljana
Hvala za pojasnilo, LP.