Spodaj opisani detalji so šokatni. Po dveh dneh še vedno čakamo odgovore vseh treh vpletenih v eno večjih afer z javnimi naročili pri nas. Prvi (Wallis) je zadevo izvedel in ni povedal, drugi (BMW Slovenija) absolutno ne ve, kaj narediti, tretji (MNZ) pa je presenečen nad situacijo, ki je vsem res neverjetna.
Če se vse naše dokazljive domneve izkažejo za resnične, je ta praksa izredno nevarna in potrebna hudih sankcij. Navsezadnje se je prodajalec na javno naročilo Ministrstva za notranje zadeve prijavil z vozilom, ki ne obstaja, katerega je mimo proizvajalca ter naročnika modificiral in ga prodal z drugimi tehničnimi specifikacijami, kot je bilo naročeno in kot je obljubil. Je MNZ to spregledal ali celo dovolil? Sprašujemo se, kakšen odgovor lahko pričakujemo od konkurence in kako bo celotna situacija vplivala na prihodnost javnih naročil in preverjanja le-teh?
Wallis Automotive Europe (WAE) je avtomobilsko podjetje iz Srednje in Vzhodne Evrope s sedežem v Budimpešti. Primarno se ukvarjajo z dejavnostmi uvoza in prodaje vozil, avtomobilskih delov in drugih avtomobilskih storitev. Madžarski gigant je novembra lani s hčerinskim podjetjem WallisMotor Ljubljana prevzel vse poslovne dejavnosti v zvezi s prodajo izdelkov ter storitev znamke BMW in MINI s strani družbe A-Cosmos, d.d. po pridobitvi vseh potrebnih uradnih soglasij, s katerimi so zaključili posel in izpopolnili pogoje pogodbe.
Začetek suma kaznivega dejanja
Začetek nevednega konca za ljubljanskega trgovca, z direktorjem Blažem Urbanijo na čelu, se je začel odvijati marca preteklo leto, ko je Ministrstvo za notranje zadeve objavilo javno naročilo v Uradnem listu Evropske unije dne 30. 3. 2021 pod objavo št. 2021/S 072-156741 in na portalu javnih naročil dne 29. 3. 2021 pod objavo št. JN001879/2021-B01.
O dveh patruljnih vozilih BMW M550i xDrive smo na naši strani že poročali, a v sklopu 27 se skriva naročilo za Civilno specialno patruljno osebno vozilo, o katerem v javnosti ni bilo govora. Na to naročilo sta se javila Porsche Slovenija, d.o.o. in WallisMotor Ljubljana, d.o.o.. Ker je ponudnik Porsche Slovenija, d.o.o. poslal pomanjkljiv opis označevanja paketa pnevmatik oziroma oznake za kotalni upor pnevmatike, je bilo v nadaljevanju ugotovljeno, da je ponudbena dokumentacija ponudnika WallisMotor Ljubljana, d.o.o. z vidika zahtev naročnika iz 9. točke (Navodila za izdelavo ponudbe) edina popolna, kar pomeni, da posel v vrednosti 115.785,36 EUR pripada WallisMotor Ljubljana, d.o.o.. Vozilo, o katerem poročamo, oziroma katerega je Wallis ponudil kot ustreznega, je BMW serije 7 z oznako 750Li, kar označuje podaljšano verzijo serije 7.
Glede na to, da gre za javno naročilo ter da so vse informacije javnega značaja, lahko vsak posameznik preveri vse podatke, ki jih navajamo.
Informacija javnega značaja mora zadostiti trem osnovnim kriterijem, ki morajo biti kumulativno izpolnjeni, da lahko govorimo o obstoju informacije javnega značaja:
informacija mora izvirati iz delovnega področja organa,
organ mora z njo razpolagati,
nahajati se mora v materializirani obliki.Nahaja se v obliki: dokumenta, zadeve, dosjeja, registra, evidence ali dokumentarnega gradiva, ki ga je organ izdelal sam, v sodelovanju z drugim organom, ali pridobil od drugih oseb.
Če natančno preberemo vso pripadajočo dokumentacijo, javno naročilo, ponudbo ter sklenjeno pogodbo, lahko s poznavanjem BMW ponudbe ter s primerjavo javnega naročila MNZ takoj zaznamo nesoglasja.
Tehnična specifikacija v zvezi z javnim naročilom št. 430-159/2021 (Priloga št. 6-27) nam v drugi alineji jasno prikazuje, da je naročeno Civilno specialno patruljno osebno vozilo s prostornino od 2900 cm3 zahtevano »brez strešnega okna«. Kot lahko preverimo pri vseh BMW trgovcih in na uradnem spletnem konfiguratorju, je BMW 750Li nemogoče naročiti brez strešnega okna.
Če razmišljamo logično, nam to pove, da BMW ne more ponuditi avtomobila, ki bi ustrezal tehničnim specifikacijam, ki jih z javnim naročilom zahtevajo pri MNZ. To je tudi razlog, da se v preteklosti prodajalci BMW vozil niso prijavili na dotične razpise, saj zahtevam preprosto ne morejo ugoditi.
WallisMotor Ljubljana z Blažem Urbanijo na čelu je po oddani ponudbi 20. 4. 2021 poslal dodatna vprašanja glede naročila. Na spletnem portalu javnih naročil lahko preverimo Dosje javnega naročila 001879/2021 in pod dodatnimi pojasnili opazimo vprašanje: »Ali je lahko manjše strešno okno nad voznikom ali sovoznikom, ni pa nad potniki v zadnjem delu vozila?« Odgovor na vprašanje se glasi: »Naročnik je preučil vprašanje in ne spreminja zahtev v tehničnih specifikacijah za sklop 27 glede strešnega okna.«
WallisMotor Ljubljana je naročniku zastavil vprašanje, ali lahko vseeno dostavi vozilo s sprednjim strešnim oknom in tako legalno ter brez težav državi proda BMW 750Li. A MNZ je vprašanje zavrnilo in eksplicitno napisalo, da je vozilo potrebno brez strešnega okna.
V ljubljanskem podjetju so tako vajeti vzeli v svoje roke in avtomobil s strešnim oknom »preuredili« po svoje. BMW 750Li so v interni delavnici na Celovški cesti 182 v Ljubljani predelali kar sami. Delavec, ki je prejel nalog za delo, je odstranil strešno okno ter na mesto zalepil aluminijasto vezno ploščo. Avtomobil z vgrajeno ploščo, ki uradno ni preverjena in namenjena temu, za katero se ne ve, ali ima atest ter kako se bo v primeru (tudi manjšega) trka sploh obnašala, je izredno nevarna v avtomobilski celici. Dotični avtomobil z omenjeno predelavo nima ‘crash testa’ oziroma testa trka, da bi lahko zagotovo vedeli, kaj se z dodatno aluminijasto ploščo v primeru nesreče zgodi, v katero smer se premakne in kako sploh vpliva na zračno zaveso (airbag) na stropu. Takšno početje je izredno neodgovorno in lahko potencialno hudo ogroža življenja ljudi v vozilu. Nezaslišano je posegati po vozilu brez dovoljenja ali znanja kupca, še posebej, če je govora o vozilu, ki bo uporabljeno za prevoz varovanih oseb.
Atest (certifikat) je listina, v kateri je s podpisom in žigom nekaj uradno priznano.
V izdaji leta 2004, ki je bila objavljena januarja 2005 v nemški različici, določa evropski standard EN 10204 različne vrste kontrolnih dokumentov, pogovorno znanih kot/ali potrdila o kakovosti (a-testi, certifikati). S tem se nadomešča doslej veljaven standard EN 10204: 1995. Proizvajalec (dobavitelj) lahko potrdila o kakovosti dobavi za dobavljene jeklene izdelke. Le-ta potrjujejo skladnost vsebine in soglasje k naročilu.
Dejstvo je tudi, da glavna pisarna BMW Slovenija na tem mestu ni opazila tega avtomobila oz. Wallisu ni postavila vprašanja, zakaj so ga naročili, v kolikor dotičen avtomobil ne ustreza naročilu. Potrebno je tudi poudariti, da so vodilni možje na madžarskem Wallisu – predvsem član uprave Peter Antal – morali vedeti za ta posel in še vseeno niso posredovali in ustavili namere. Direktor Blaž Urbanija je vsekakor glavni krivec za nastalo situacijo, vseeno pa BMW Slovenija kot tudi matično podjetje AutoWallis in Peter Antal niso nedolžni. V celotnem procesu, ki se je odvijal od marca 2021 do novembra 2021, bi lahko preprečili dobavo nepravilnega avtomobila.
Plošča, ki so jo vgradili naknadno, dejansko stoji nad glavo voznika ter sovoznika in lahko zato celo smrtno ogroža življenja ljudi v prvi in zadnji vrsti, saj jim lahko poškoduje glavo ali vrat. Kaj se je zgodilo s stropno konzolo, na kateri je v vsakem primeru gumb za upravljanje strešnega okna? Trenutno namreč nimamo potrebne fotografske dokumentacije vozila in zato ne vemo, kako so preuredili konzolo in ali je gumb še vedno na voljo. Če le-tega niso odstranili, je že to prvi in velik pokazatelj, da je nekaj res narobe.
Iz uredništva smo naslovili vprašanja na Ministrstvo za notranje zadeve, BMW Group Slovenija ter WallisMotor Ljubljana z namenom, da nam iz svojega zornega kota pojasnijo stvari. Mogoče pa smo Ministrstvu za notranje zadeve z vprašanji dejansko pomagali pri ugotavljanju nepravilnosti in bo afera posledično zrasla izven naše kontrole.
Slovenski predstavniki BMW Group (piarovka Maja Ilec) niso želeli odgovoriti na vprašanja in so vso odgovornost preložili na Ministrstvo za notranje zadeve oziroma na službo za odnose z javnostmi. Glede na to, da je BMW Group izdal homologacijo za avtomobil, so morali vedeti, kaj se dogaja. To pomeni, da prikrivajo dejstvo, da so sokrivi pri prodaji neizpravnega avtomobila, ki ne bi smel biti udeležen v prometu. Nezaslišano je, da ne odgovorijo na novinarska vprašanja in na ta način predstavijo svojo plat zgodbe.
WallisMotor Ljubljana, d.o.o., ki je glavni krivec v celotni zgodbi, pa se je, kot pričakovano zavil v molk. Postavili smo jih na laž in jim servirali vse dokaze o njihovi mahinaciji, situacije pa še vedno ne komentirajo. So se mogoče začeli zavedati, kaj so v resnici storili in v kakšnih težavah so se znašli? Glede na to, da bodo s svojimi dejanji osumljeni storitve kaznivega dejanja, je sedaj skrajni čas, da začnejo razlagati svoje namere. Navsezadnje je v najhujšem primeru pod vprašajem varnost ter zdravje ljudi v dotičnem avtomobilu.
Ministrstvo za notranje zadeve oziroma odgovorna oseba za odnose z javnostmi nam je odgovorila, da za natančne odgovore potrebujejo več časa, kljub temu, da smo jim, v nasprotju z navado, iz korektnosti do procesa dali na voljo dodaten delovni dan. Navsezadnje so vprašanja zastavljena preprosto ter odgovori na le-te ne bi smeli vzeti veliko časa. Glede na to, da je omenjeni avtomobil edini model BMW serije 7 v zadnjih letih, so vprašanja enostavna.
Glede na to, za kako veliko podjetje gre oz. da se govori o enemu največjih trgovcev v regiji, se sprašujemo, kako si drznejo storiti tako nespodobno ter malomarno dejanje? Še posebej se luč usmerja na direktorja Blaža Urbanijo, ki je s podpisom odgovoren za celotno nastalo situacijo. Je to le neuspel poskus dokazovanja, da je Urbanija kos nalogi direktorja? Nenazadnje je bil za pozicijo direktorja izbran kot zadnja možnost in se je iz mesta prodajalca vozil v podjetju Autocommerce (Mercedes-Benz) usedel na stolček direktorja brez izkušenj in predvsem brez kompetenc.
To raziskovanje pa nam porodi vprašanja o preteklih razpisih. Ali je možno, da je do takšnih anomalij prišlo že v preteklosti, a o njih nihče ni govoril in niso prišle na plano? Definitivno smo mnenja, da je zaradi morebitne škode državi in škode zoper davkoplačevalskega denarja potrebno preveriti pretekle razpise in preveriti, kaj država naroči in kaj na koncu tudi prejme. Skladnost, kot je razvidno, tokrat ni bila preverjena.
Poudariti je treba dejstvo, da gre za naročilo manjšega ranga. V Cerarjevi vladi so na primer naročili blindirana vozila, ki so državo stala več kot dva milijona evrov! Vseeno pa se je Blaž Urbanija za nekaj več kot sto tisočakov podpisal pod pogodbo, ki dejansko ne bi imela nobene teže za celotno podjetje WallisMotor Ljubljana. Se je bilo zaradi prodaje enega avtomobila vredno postaviti v položaj, v katerem si lahko obtožen kaznivega dejanja?
Poraja se nam vprašanje, ali je prodaja enega avtomobila res vredna človeških življenj?
Vse to se lahko dogaja, če sedijo na odgovornih, odločujočih delovnih mestih v MNZ osebe s srednjo kadetsko miličniško šolo, kjer so jim pamet z lijaki vlivali v glavo…
Rikardo Bertol, na tak kriminalen način poslujeta ti in tvoja partnerka Liv Selič. Liv je lajdra skurbana prevarantska. Vas bom res moral priti pobit v Dobovo? Imaš hišo ob postaji mejne policije ker se bojita, da vam bo kdo kaj storil?