V kolikor ste navdušenec nad avtomobili, ne glede na znamko, dobro poznate M5. Gre za enega izmed najbolj ikonskih avtomobilov vseh časov, ki je v prav vseh generacijah postavljal nove standarde, kaj pomeni velika, zmogljiva in prestižna limuzina. Z vsako novo generacijo se konkurenčne znamke le stežka približujejo uspehom M5 in tako je že vse od leta 1985, ko je bila premierno predstavljena prva generacija. Mi se sicer ne bomo spuščali tako globoko v zgodovino. Si lahko predstavljate stopnjo vznemirljivosti, ko je napočil dan, ko sem pobliže spoznal legendarnega E39 M5 iz devedesetih? Omenjen M5 velja za najboljšega izmed vseh, in za takega avtomobilskega navdušenca tudi pravo doživetje. Moč, tehnologija in visoka nakupna cena je poskrbela, da je E39 M5 še dandanes relativno pomemben avtomobil, kot kaže pa bo za vedno ostal v srcih pravih avtomobilskih navdušencev.
BMW E39 je v primerjavi s prejšnjo generacijo predstavljal precej zmogljivejši motor, prav tako pa je bilo prodanih veliko več primerkov. Vrhunski zunanji dizajn, preprosta notranjost, zmogljiv pogonski sklop in dinamična vožnja so bili odločilni atributi za uspeh. Med poletjem sem teden dni neizmerno užival v družbi najnovejšega BMW M5, ki je svoj obstoj oplemenitil z nekaterimi novostmi, ki so se na prvi pogled zdele popolnoma nesmiselne. To je seveda napredni štirikolesni pogon, ki pa je kot sem ugotovil tudi sam avtomobilu pisan na kožo. Na srečo si prijatelj lasti odlično ohranjen primerek E39 M5, kar je vodilo v kratko primerjavo. Me bo F90 M5 uspel prepričati po tem, ko bom par krogov odpeljal z dvajset let starim M5?
Zunanjost
Takoj ko sem zagledal E39 M5, ki naju je z F90 M5 že čakal na parkirišču me je oblil neopisljiv občutek. E39 M5 je leta 1998 predstavil popolnoma nove oblikovalske smernice, nad katerimi smo navdušeni še dandanes. Zunanje, precej bolj ”nežne” linije, pa so zagotovile, da niti dandanes ne bi sklepali, da gre za tako star avtomobil. Morda je ravno to najbolj pomembno? Kako bo novi F90 M5 zagovarjal svoj zunanji videz čez 20 let bomo videli, a zagotovo lahko novejšemu očitam dejstvo, da ne izgleda tako agresivno in zmogljivo kot je za svoje čase E39 M5. Slednji je imel serijsko nameščena 18-palčna Parallel Spoke II alumunijasta platišča, medtem kot ima novi M5 kar 20-palčna Double-spoke 706 M, ki namigujejo pogled na velike keramične zavore s čeljustmi v zlati barvi. Spredaj oba izgledata naravnost ”jezno”, E39 M5 s ksenonskimi žarometi s tradicionalnimi Angel Eyes obrobami parabol poskrbi za odtenek nostalgije, medtem kot pri novem odličen pogled na cesto zagotavljajo prilagodljivi LED žarometi najnovejše tehnologije. Oba imata na zadku štiri izpušne cevi, je pa pri E39 M5 difuzor precej bolj diskreten in ne tako izrazit kot pri novemu. Najbolj pozorni bodo opazili tudi precej različno oblikovana stranska ogledala. Pri obeh najdemo dodatke, ki jih ločujejo od drugih različic serije 5. Videz je popolnoma v očeh opazovalca in zaključim lahko z mislijo, da oba avtomobila za svoj čas izgledata vrhunsko. Nekdo je leta 2002 kupil dve E39 M5 in ena izmed teh je sedaj vredna 155 tisoč evrov…
Notranjost in opremljenost
Medtem, ko novi BMW M5 jasno nakazuje smernice prihodnosti, je kljub dvajset let razlike povsem jasno, da gre v obeh primerih za izdelek znamke BMW. Ko sem se usedel v starejšega, sem takoj opazil premišljeno ergonomijo, uporabljene kvalitetne materiale in tudi v E39 M5 še vedno prepričljive sedeže, ki so pojem zase. Omenil bi še to, da je E39 M5 izgledal bolj posebno oziroma različno od drugih modelov serije 5, dandanes pa M5 razen par dodatkov spominja na običajno serijo 5 z M performance paketom. Vsekakor novi M5 ponuja veliko več opreme, a tukaj tudi E39 ne razočara. Le-ta je imel serijsko na voljo električne sprednje sedeže s spominom za voznika, gretje sedežev, dvo-consko avtomatsko klimatsko napravo, tempomat ter razširjen potovalni računalnik. Kot dodatna oprema je bilo na voljo tudi usnjeno oblazinjenje, leseni dodatki v notranjosti, strešno okno, navigacija s 6,5-palčnim zaslonom, parkirni senzorji, zadnji električni senčniki, M Audio System, poklopljivi zadnji sedeži in zadnji bočni aribagi. Kar zajeten kup opreme kajne? No, F90 M5 temu spisku doda še karbonsko streho, hlajenje prednjih sedežev s številnimi možnostmi nastavitve, adaptivno vzmetenje, Bowers & Wilkins zvočni sistem, TV na zadnjih sedežih, razne M Performance dodatke, ključ z zaslonom, podporo ukazov s kretnjami, skorajda nešteto asistenčnih sistemov in še veliko več…
Pogonski sklop
Pod pokrovom obeh se nahaja V8 bencinski motor, a le težko bi si bila bolj različna. Starejši v primerjavi z mlajšim ima vgrajen 4,9-litrski V8 kodno imenovan S62. Le-ta razvije 400 konjskih moči pri 6600 obratih na minuto in 500 nevtonmetrov navora pri 3800 obratih na minuto in do stotice potrebuje 5,3 sekunde. F90 M5 na drugi strani z 4,4-litrskim V8 podprtim z dvema turbinskima polnilnikoma razvije 600 konjskih moči med 5600-6700 vrtljajih na minuto in 750 nevtonmetrov navora med 1800 in 5600 vrtljajih na minuto in do stotice potrebuje 3,4 sekunde. Opazite, kako motor pri novejšem razvije moč v širšem (in nižjem) območju vrtjajev? Druga največja razlika pa je ta, da novi M5 ni več na voljo z ročnim menjalnikom, le s samodejnim osem-stopenjskim ZF, ki svojo nalogo sicer odlično opravlja. Na drugi strani pa E39 M5 z natančnim ročnim šest-stopenjski menjalnik, zmogljiv motor in zadnji pogon, mmmm. Zvok je pojem zase in medtem kot je pri novejšem M5 že malce preveč bahav in žejen pozornosti, sem bil v živo presenečen, saj tudi starejši zveni povsem zadovoljivo tudi dandanes. BMW F90 M5 je precej bolj učinkovit saj lahko porabi po moji oceni vsaj 30% manj goriva in ob tem izpusti manj izpušnih plinov, a to je pri takem avtomobilu popolnoma brezpredmetno.
Doživetje v vožnji
Ko pridemo do zadnjega sklopa pa se sprašujem, če ni ravno to najbolj pomembno pri takem avtomobilu? M5 ni nikoli v zgodovini veljal za tako izrazitega in kompaktnega športnika kot je bil včasih M3 ali dandanes M2 temveč za avtomobil, ki je odličen v vsem. Tehnologija je naredila korak naprej in dandanes lahko M5 vozi vsak, ki je naredil izpit, brez nepotrebne drame ali ne-želenega drsenja zadka. Vrsta električnih in asistenčnih sistemom in nenazadnje tudi dovršen štirikolesni pogon poskrbi, da je voznik prav vedno v varnih rokah! Ne glede na razmere, izkušnje in vse ostalo, z novim F90 M5 se lahko sprostiš in na trenutke celo pozabiš, da voziš 600 konjsko pošast. Brez dvoma je najnovejša generacija nekje izgubila surovost, ki nam jo na drugi strani omogoča E39 M5. Slednjo generacijo lahko obvladuješ le z izkušnjami, saj kaj več kot ABS in ne tako izpopolnjenega stabilizacijskega sistema praktično ni. In prav zaradi tega se lahko v omenjenem 400 ”konjev” hitro počuti bolj izrazitih kot 600 ”konjev” v novem M5. Vse to pa vodi do dejstva, da starejši definitivno ponuja bolj izrazite vozniške občutke, več strasti, nekoliko nostalgičen zunanji in notranji izgled pa skupaj z iskrivim pogonskim sklopom poskrbi za robusten karakter, ki pričara nasmešek na obrazu. Prosim, ne me razumeti narobe, tudi F90 M5 do neke mere ponuja vse omenjeno. S pritiskom tipke se preobrazi v podivjano pošast s pogonom na zadnji kolesni par in tako prepriča z vrhunsko vozno dinamiko in prav tako pričara iskren nasmešek na obrazu. Lahko bi rekli da ima novejši M5 dva obraza, enega za uživanje in drugega za vsak dan. Starejši ima na voljo le prvega, kar pomeni, da je vožnja prav vedno odlično doživetje.
Torej, kateri mi je bil bolj všeč? Brez dvoma sta zmagovalca v tej primerjavi kar oba. Vsak je na svoj način poseben in medtem ko F90 M5 bahavo predstavlja vso najnovejšo tehnologijo, ki jo premore znamka, E39 M5 ohranja prvotne smernice in F90 M5 jih ponosno napreduje. Se pa v E39 M5 brez dvoma bolj vpeto počutiš kot da voziš ti in ne kot da te vozi avtomobil. Omenjeni bi še najbolj spadal v definicijo ”driver’s car” avtomobila, medtem ko F90 M5 manj. Test F90 M5 si lahko ogledate na tej povezavi, vsekakor pa močno upam, da bom imel kdaj možnost z E39 M5 preživeti dalj časa.