Štirivaljni motorji so nekdaj bili tista, “slabša” raven motorjev. Bili so tisti, ki ste jih vzeli takrat, ko si niste mogli privoščiti ustreznega šestvaljnika. Obstajalo je nekaj hitrih štirivaljnikov, kot npr. Chevy Cobalt SS, a to so bile zgolj izjeme, ki so potrjevale pravilo. Vse to se je spremenilo, ko je turbopolnjenje postalo nekakšna stalnica. Moč in zlasti nivo navora sta se povišala, medtem ko je ekonomična poraba goriva bila še vedno dobra. Medtem ko so imeli turbinski avtomobili prve generacije nekaj težav z zanesljivostjo, tega sedaj ni več. S številnimi proizvajalci, ki so začeli v ospredje svoje osnovne ponudbe postavljati štirivaljne motorje namesto atmosferskih sestvaljnikov, se je začelo porajati vprašanje, ali so slednjim šteti dnevi? Portal CarBuzz je izbral deset vodilnih turbo štirivaljnikov, ki bi lahko ogrozili obstoj šestvaljnih agregatov.
- Volkswagen Golf GTI
Golf GTI je vedno uporabljal štirivaljni motor, vendar je od četrte generacije modela dodal tudi turbopolnilnik, da bi preprečil njegovo naraščajočo velikost in težo. Najnovejši modeli so hitri in ponujajo 220 konjskimi močmi. Če potrbujete več, se Golf R ponaša z dodatnimi 72 “konjiči”, prav tako pa ima kar 380 Nm navora. Ni čudno, da so imeli modeli VR6 kratko življenjsko dobo, saj tudi najmočnejše različice niso zmogle tekmovati s temi številkami.
- Honda Civic Type R
306 konjski Civic Type R je eden izmed najmočnejših štirivaljnih avtomobilov na trgu. Zahvaljujoč nastavitvam vzmetenja podkrmarjenja medtem ko se podite okrog vogalov, skoraj ne občutite. Type R je bil znan po svojih maničnih, visoko obremenjenih V-Tec motorjih, zato je turbomotor v zadnji verziji veliko slovo za Hondo. Medtem ko se motor ne more vrteti v takšne višave kot prej, vseeno proizvede veliko več moči in navora.
- Ford Focus ST
Model ST je dejansko uporabljal 2.5-litrski s turbino podprt petvaljnik, vzet iz Volva. RS prejšnje generacije pa je bil 2.0-litrski turbo motor. Aktualni model prav tako uporablja štirivaljni, s turbino podprt motor. Poimenovali so ga EcoBoost, zmore pa proizvesti kar impresivnih 252 konjskih moči. To dejstvo vsekakor ne izključuje samo V6 motorja, vnesenega v ST, ampak gre tudi za prvi motor na našem seznamu, ki je aktivno postavil V6 v pokoj.
- Ford Mustang
Natančneje: V6, ki je včasih prebival pod dolgim, izklesanim pokrovom Mustanga. Po lanskoletni konsolidaciji je slednji namreč “padel”, medtem ko je bil enak EcoBoost motor, čeprav 2.3-litrski s 310 konjskimi močmi, ohranjen. Prav tako je pridobil nekaj navora.
- Chevrolet Camaro
Osnovni 2.0-litrski s turbino podprt motor iz sebe lahko spravi 275 konjskih moči ter 400 Nm navora. Naslednji model pa je 3.6-litrski V6 s 335 “konjiči”, a z manj navora; govorimo o 385 Nm. Zelo mogoče je torej, da bi preprosta sprememba lahko premostila tudi razliko v moči. Med modeloma je 1200 evrov razlike v ceni, zato nas ne bi presenetilo, če bi V6 v naslednjem letu preprosto odšel.
- Jaguar F-Type
S turbino podprt štirivaljnik F-Type je najnovejša pridobitev v floti; z 296 konji premore 44 konjskih moči več kot 3.0-litrski V6, pri pospešku do 100 km/h pa je razlike za 0,3 sekunde. Prav tako lahko dobite 400 konjsko različico V6, vendar je finančno gledano, osnovni turbo štirivaljnik jasen zmagovalec.
- Porsche 718 Boxster
Boxster je ime, uveljavljeno skozi tri generacije, zahvaljujoč odličnemu šestvaljniku. Posodobitev sedanjega agregata pa je prinesla veliko spremembo: šestvaljniki so se poslovili, da so lahko naredili prostor turbopolnjenim 2.0-litrskim ter 2.5-litrskim enotam. Nobenega dvoma, da so slednji hitrejši od svojih predhodnikov, vendar v tem primeru zamudimo zvočno “vznemirjenje” ter navdušenje ob visokih obratih, ki smo ga bili deležni prej in je bilo brez dvoma sestavni del celotne izkušnje.
- BMW 330i
Podoben primer je tudi zadnja generacija premium limuzine BMW serije 3. Prejšnje različice so uporabljale gladke ter udarne vrstne šestvaljnike, tu pa imamo turbo, kar je model premaknilo nekoliko višje v hierarhiji. Zamenjal jih je 2.0-litrski štirivaljnik, podprt s turbino. Navor ter ekonomska raven naraščata, značilen zvok pa je izvenel. S prehodom na hibridizacijo ter električno energijo je zelo malo verjetno, da bomo v prihodnosti BMW vozil še kdaj srečali atmosferske motorje.
- Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo na splošno ne slovi po zanesljivosti motorjev, a šestvaljniki iz njihovih vrst so le redko razočarali. Tudi turbo štirivaljni motorji iz 60. ter 70. let in agregati v modelih 156 in 159 so bili odlični. Tako lahko rečemo, da turbopolnilnik pri Giulii ni slaba stvar. Z 280 konjskimi močmi ter 415 Nm navora je tudi hitrejša od večine nemških štirivaljnih limuzin. 5,1 sekunde do stotice? Primerno hitro!
- Mercedes AMG CLA 45
Je prvi štirivaljni AMG model in hkrati tudi najmočnejši 2.0-litrski turbo motor na svetu. S 375 konji ne samo, da se zdi, da je V6 pod močnim nadzorom, tudi V8 bi se tu precej boril, da bi se lahko postavil po robu s pospeški do stotice v 4,1 sekunde.
Če potegnemo črto: so vsi šestvaljniki šestvaljniki res za staro šaro? Ko govorimo o neizkoriščenemu šestvaljniku, je odgovor da. Napredek v tehnologiji hitrega polnjenja naredi manjši štirivaljni motor za očitno izbiro v skoraj vsakem primeru. Pomanjkanje zvočnega navdušenja ter nezmožnosti višjih obratov je majhna cena za to, kar dobimo v vseh drugih segmentih. Ko pridemo do aktualnih modelov, je hitro polnjen štirivaljnik tisto pravo.
V to druščino bi zagotovo sodil tudi renault Megane RS